1. Tjenester
  2. Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering (SEO) av hjemmeside

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er tekniske og kreative teknikker som benyttes for å optimalisere nettsider for søkemotorer. 

 

Fordeler med søkemotoroptimalisering

  • Komme høyere opp i det organiske søkeresultatet
  • Få mer trafikk til nettsiden
  • Få bedre kvalitet på trafikken til nettsiden
  • Øke salg
  • Bedre merkevarekjennskap

 

Hvem passer søkemotoroptimalisering (SEO) for? 

Dersom du har et nettsted, en blogg eller nettbutikk, kan søkemotoroptimalisering hjelpe bedriften din med å vokse og møte forretningsmål. SEO kan gjøre det mulig for små bedrifter å ta markedsandeler fra større konkurrenter dersom de er godt posisjonert i søkeresultatet. 

En langvarig strategi

Søkemotoroptimalisering tar tid, og er ikke en aktivitet for de utålmodige. I motsetning til søkemotorannonsering hvor du ganske snart vil se resultater av arbeidet du har gjort, må du belage deg på en langt lengre tidshorisont når det kommer til SEO. Tiden du legger inn på å undersøke hvilke søkeord som er riktige for deg og dine kunder er derfor grunnlaget for resten av innsatsen som gjøres for å bli synlig for besøkende når de er på utkikk etter nettopp dine produkter eller tjenester. 

Søkemotoroptimalisering - SEO eksempel over ett år.PNG

Grunnleggende om søk og SEO

Definisjonen kan for mange virke vag eller komplisert. Forklart enklere, er søkemotoroptimalisering en metode for å forbedre nettsiden din slik at den vil være nærmere topposisjonene i søkeresultatet i søkemotorer som Google, Yahoo eller Bing. Når du utfører et søk i Google (eller en annen søkemotor) er rekkefølgen på resultatene basert på komplekse algoritmer.

  1. Du utfører et søk i Goole
  2. Som svar på søket, får du opp en lang liste med flere linker til nettsider. Her ser du også en overskrift og en beskrivelse av nettsiden.
  3. Basert på søkeresultatet og beskrivelsen klikker du deg inn på nettsiden du tror svarer best med ditt søk.

Denne prosessen har gjerne tatt noen få sekunder, og det er her søkemotoroptimalisering kommer inn. Bak kulissene i dette søket har søkemotoren, i dette tilfellet Google, lest det du har skrevet i søkevinduet. Googles roboter har i løpet av få sekunder lest gjennom alle nettsider for å finne de mest relevante sidene til ditt søk. Google leser de tekniske elementene på siden din som URL, linker til og fra nettsiden din, tekstinnhold og bildetekst. Dette hjelper robotene til å forstå hvilke nettsider som passer til søket og påvirker hvor høyt oppe du kommer på søkeresultatet.

Hvorfor er SEO viktig? 

I dagens konkurransepregede marked, er SEO viktigere enn noen sinne. Søkemotorer håndterer millioner av brukere per dag på jakt etter svar på deres spørsmål eller for løsninger på deres problemer. Søkemotoroptimalisering er viktig fordi:

  • Økt trafikk til nettsiden
    Flertallet av søkere er mer sannsynlig til å klikke på et av de 5 beste forslagene på resultatsiden.
    For å dra nytte av dette, og få besøkende til nettsiden din eller kunder til nettbutikken trenger du å være på de øverste plasseringene.

  • Forbedrer brukervennligheten
    SEO handler ikke bare om søkemotorer, men også om forbedre brukervennligheten på et nettsted. Googles mål er å levere relevans til sine brukere. For å rangere høyt i Google, må nettsiden din være relevant. For å være relevant, må du levere bra brukervennlighet. 

  • Brukere stoler på søkemotorer
    Å ha en tilstedeværelse i topposisjonene for søkeordene brukeren søker på, øker nettstedets tillit

  • SEO kan gi deg en fordel over konkurrentene.
    Dersom to nettsted selger det samme, kan den søkemotoroptimalisererte nettsiden ha høyere sannsynlighet til å få flere kunder og flere salg.

  • SEO fører inn bedre kvalitet på trafikken.
    Organisk trafikk er den beste trafikken. Hvorfor? Fordi folk faktisk søker etter problemet din bedrift løser. Organisk trafikk kommer fra brukere som allerede er interessert i dine produkter og tjenester. 

  • Organisk trafikk har høyere sannsynlighet for å konvertere.
    Organisk søketrafikk har den beste konverteringsfrekvensen for de fleste nettsider. Ved å posisjonere din bedrift i søkemotorer, posisjonerer du bedriften din til å vinne flere konverteringer. 

 

 

 

 

 

Egil Rund.png

 Egil Skaugen

Vil du vite mer om SEO?

Kontakt Egil for å høre hvordan vi har hjulpet bedrifter med å øke salg gjennom søkemotoroptimalisering.

 

Les også om: 

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Fordeler med søkemotoroptimalisering

SEO: kunsten å velge riktig søkeord

Hvorfor blogging er viktig for SEO

 

Ordliste

SEO: forkortelse av søkemotoroptimalisering

Søkemotor: Et program/nettjeneste som leter frem nettsider og rangerer dem ut i fra hva det mener er relevant, eks. Google søk, Bing søk, Yahoo søk.

Organiske resultater: Annonser i f. eks Google eller Bing tar opp en stor del av mange sider i søkeresultatet. Organisk trafikk er den trafikken du ikke må betale for.

Kontakt oss
Telefon: 47 83 20 20 
E-post: post@tryggmedia.no

Trondheim
Ingvald Ystgaards veg 3A
7047 Trondheim

Oslo
Thunes Vei 2
0274 Oslo

Drammen
Nedre Storgate 37
3015 Drammen

Vi bruker cookies. For mer informasjon trykk her.