Webdesign

 

Dette kan webdesign gjøre for deg

 

 

Når man hører ordet design, tenker man som regel på hvordan en ting ser ut.
For oss handler design om sterk kommunikasjon, brukervennlighet og måloppnåelse.

 

Mål

Vi starter med å snakke om hvilke mål som er satt for nettsiden. Hvorfor ha nettside? Ofte vil man ha en kombinasjon av nyttig, teknisk informasjon, informasjon som kan utløse kjøp som adresse eller telefonnummer, og merkevarebyggende innhold. Merkevarebyggende innhold kan være konkurranser, promosjoner, formidle budskapet til selskapets merkevare.

Vi prøver å finne målgruppene for nettsiden. Forskjellige målgrupper har forskjellige mål med hva de ønsker å oppnå med nettsiden. Dette påvirker innhold såvel som utseende, og hvordan informasjon ordlegges.

 

Innholdsstrategi

Det kan være fordelaktig å sette en ramme for innholdsproduksjon. Hvem skal gjøre hva, og hvor mye. Her vil mange se at de ikke har tid eller evner til å gjøre alt selv, spesielt når det kommer til merkevarebyggende eller selgende tekst, foto eller video. 

 

Struktur

Etter vi har forfattet innholdet må vi organisere innholdet på en fornuftig måte. Vi ønsker å prioritere innholdet etter hva som gjøres oftest på nettsiden, ikke hva bedriften selv mener er viktig. Vi bør prøve å imøtekomme brukeren først. Vi ønsker å bruke riktig antall menypunkter som er gruppert på en oversiktelig måte. Helst vil vi prøve å fjerne så mange menypunkter som mulig for å øke fokus og sikre målgjennomføring og konvertering. En annen vanlig feiler å bruke forvirrende navn på menypunkter. 

 

Visuell profil

Bedriftens visuelle profil bør også vises stolt på nettsiden. Vi vil ofte gjøre mye av arbeidet med gjennomføringen og tolkningen av den visuelle profilen fra fargebruk, typografi, tone-of-voice, og bildebruk. Spesielt typografi har kommet langt de siste få årene. Web er blitt en av de aller viktigste kontaktflatene for et varemerke, og heldigvis har vi fått svært gode verktøy å jobbe med.

 

Typografi

Typografi er svært effektiv i formidling av holdning, intensjon og karrakter. Vi kan utnytte den kommunikasjonen som kommer i tillegg til selve teksten som gjemmer seg bak skrifttypen. Vil du si noe med intensjon og stolthet? Vil du formidle at noe er elegant og delikat? Å velge riktig skrifttype vil være essensielt her.

 

Layout

Layout og riktig bruk av whitespace, possisjonering av innhold og prioritering av innhold vil alltid være en grunnstein for godt design.

 

Egne foto og illustrasjoner

Nesten alle tekster blir bedre av å bli illustrert med enten et foto eller en illustrasjon. Vi husker tekster bedre hvis det følger med noe visuelt vi kan knytte det til. Våre designere bistår gjerne med både foto og illustrasjoner til din nettside.