1. Tjenester
  2. Innholdsmarkedsføring

00d4dfb9-0274-48ae-a30b-df1693db1595.jpg

Innholdsmarkedsføring

Potensielle kunder vurderer ditt og andres produkter samtidig. God kommunikasjon vil posisjonere deg i forhold til konkurrentene ved å fokusere på og fremheve dine unike egenskaper.

Lik en butikk uten varer eller ansatte, møtes mange brukere i dag av nettsider uten innhold eller sjel. Gjennom innholdsmarkedsføring er målet å gi råd, inspirere og selge bedriftens produkter og tjenester på nett. I dag er det fleste bedrifter på nett med egne nettsider.

En nettside og en fysisk butikk har mange likhetstrekk. Nettsidens mål er å vise bedriftens personlighet, produkter, tjenester og fungere som et kontaktpunkt. Innholdsmarkedsføring er organisk og betalt spredning av relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe. Innholdet bør være relevant for ditt fagfelt og bør fremheve hvordan din bedrift kan løse målgruppens utfordringer eller spørsmål. 

 

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er organisk og betalt spredning av relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe. Innholdet bør være relevant for ditt fagfelt og bør fremheve hvordan din bedrift kan løse målgruppens utfordringer eller spørsmål.

 

Fordeler med innholdsmarkedsføring

Gjennom godt innhold er målet å få eksisterende og potensielle kunder til å:

innholdsmarkedsføring får folk til å bli kjent med bedriften din

Bli kjent med bedriften din

like.png

Like bedriften din

heart grey.jpg

Stole på bedriften din

 

 

 

 

 

Ved riktig bruk av innholdsmarkedsføring evner du å belyse og overbevise potensielle kunder at du er riktig aktør i markedet, øke kundelojaliteten ved å betrygge de om at de har tatt riktig avgjørelse. Dette er også et viktig ledd for å skille seg ut i mengden fra konkurrentene. Godt innhold som snakker til målgruppen er grunnsteinen for alle markedsføringstiltak. Kjører du en godt optimalisert kampanje som fører brukerne inn til en nettside uten innhold eller med mangelfullt innhold, er det mindre sannsynlig at brukerne utfører ønskede handlinger som kjøp, sende henvendelser eller ringe. 

 

Innholdsmarkedsføring kan ha flere formater:

·         Informasjon om produktene/ tjenestene dine

·         Blogg

·         Webinar

·         eBok

·         Infoark

·         Maler til nedlastning

·         Video

·         Podcast

Innholdet kan deles organisk via søkemotorer, sosiale medier og nyhetsbrev, eller spres som sponsede artikler i nettaviser, annonsering i sosiale medier eller via betalt søk.

 

Godt innhold gir deg mer trafikk til nettsiden

Innhold er grunnsteinen for å tiltrekke seg organisk (ubetalt) trafikk inn til nettsiden. Søkemotorer som Google og Bing indekserer og rangerer et nettsted basert på innholdet som finnes. Når en bruker utfører et søk i en søkemotor, vil søkemotoren gjennomsøke alle nettsider for å vise innhold de tror svarer best på brukerens søk. Dersom innholdet er av høy kvalitet, rettet mot publikum og relevant for brukerne vil altså sannsynligheten for at din nettside dukker høyt opp i søkeresultatet øke. Med andre ord: godt innhold øker sjansen din for at søkemotorer prioriterer deg i søkefeltet.

 

Hvem bør satse på innholdsmarkedsføring?

Relevant og informativt innhold er viktig for alle bedrifter i alle bransjer. Innholdsmarkedsføring er spesielt viktig for bedrifter som tilbyr produkter eller tjenester som har lengre beslutningsprosesser. Det er for eksempel ikke en like stor investering eller prosess å kjøpe en ny PC-mus til en ansatt som om du skal skaffe et nytt regnskapsprogram til bedriften din. Har du en bedrift med lengre salgsprosesser er det derfor ekstra viktig å kartlegge og klargjøre en tydelig strategi for hvordan du ønsker at potensielle kunder og kunder skal møte din bedrift.

 

Hvorfor bruke byrå til innholdsmarkedsføring?

Trygg Media tar alle beslutninger basert på grundige undersøkelser og behovsanalyser og setter gjerne problemstillinger i et større system. Med utviklere, designere og markedsførere under ett tak, kartlegger vi dagens situasjon på nettsiden din for å finne optimal sidestruktur, visuelle virkemidler, kontaktpunkter og innhold til deres kunders beslutningsprosess. Vi skriver og søkemotoroptimaliserer målrettet mot din bedrifts idealkunde. Ved behov tar vi også inn tekstforfattere fra vår samarbeidsbedrift Posisjon.

 

 

 

 

 

 

 Ravn Bredal

Trenger du hjelp med å skape godt innhold?

Kontakt vår tekstnerd dersom du ønsker å høre om hvordan innholdsmarkedsføring kan styrke din bedrifts markedsstrategi.

 

Les også om

Søkemotoroptimalisering

HubSpot

Nettsider

Hvorfor blogging er viktig for SEO

 

Kontakt oss
Telefon: 47 83 20 20 
E-post: post@tryggmedia.no

Trondheim
Ingvald Ystgaards veg 3A
7047 Trondheim

Oslo
Thunes Vei 2
0274 Oslo

Drammen
Nedre Storgate 37
3015 Drammen

All rights reserved. Copyright 2018