Hva gjør egentlig designere?

 

Vi spør Trygg Medias webdesignere om litt av hvert. 

Helt kort, hva jobber dere med?

Som web-designere er vår jobb å kommunisere et budskap. Vi er avhengig av å ha et budskap å formidle, som kunden kommer til oss med, eller som vi lager i fellesskap. Så bruker vi tekst, foto, layout, farger og skrifttyper som også blir en integrert del av budskapet. Vi utvikler hele nettsider, kampanjer og kampanjesider, annonser og visuelle profiler. 

Hvordan finner vi et budskap?

Våre kunder er engasjerte i sitt produkt og sine tjenester, så når vi begynner å prate med kunden, finner vi oftest ut hva som er kjernen i dette engasjementet. Deres konkurransefortrinn, possisjonering i markedet, og medie-strategi er med på å vinkle et budskap. 

Hva betyr det å “kommunisere et budskap”?

Kommunikasjon er komplisert, men som en arbeidstese prøver vi å få frem ett så tydelig budskap som mulig som er estetisk behagelig og passer avsenders tone-of-voice. Med form og farge er det umulig å ikke “si” mer enn det som står i teksten. Teksten må ha en form, en skrifttype, en farge, den står ofte sammen med bilder. Vi prøver å komplementere budskapet i teksten, samtidig som vi uttrykker avsenders visuelle profil.

Rolf, hvilke trender ser du i markedsføring på nett?

Jeg ser en tendens hos vellykkede selskaper til at de utvider forståelsen for merkevare til å omfatte tjenester. Merkevare og profil er idag blitt tjenester. Jeg anbefaler bedrifter å finne nye måter å tilby tjenester for å underbygge merkevaren. Skal du selge en vare må denne finnes i et økosystem av tjenester som bygger opp merkevaren.

Hvordan kan bedrifter konkret ta nytte av dette tipset om merkevare som tjeneste?

Selger du sei, bør du gi bort oppskrifter på sei. Fortell om sei på en ærlig måte og del din entusiasme. Ta tak i ankepunkter vi har om sei og gjør endringer på produktet om nødvendig. Start en to-veis samtale om fisk, mat, drikke og mat-kvalitet. Det handler om å overgå våre forventninger til et produkt. Vi ønsker å kunne stole på produktet, og vi ønsker å fordype oss i produkter. Opplevelser som omhandler produktet er en effektiv måte å bygge merkevare.

 

Dette høres ut som markedsføring, Rolf, du er jo web-designer!

Vi jobber tett mellom avdelingene i Trygg Media, hvor alle snakker om markedsføring, teknologi og design daglig. Vi har spesialister i hvert fagområde og vi skjønner våre begrensninger, men det er dette tette samarbeidet som gir oss et fortrinn i konkurransen. Vi lager publiseringsløsningen Solve som er et bevis på dette. Solve beviser at vi kan lage et verktøy som er optimalisert for både tekstforfattere, designere, system-utviklere og kampanjeutviklere. Designere ønsker fleksibilitet i uttrykk, med rask iterasjon av design-uttrykk. Systemutviklerne har bygget verktøyet selv, så nye funksjoner blir svært tett integrert på en brukervennlig og ikke minst trygg måte. Kampanjeutviklere kan tilpasse landingssider og SEO for å senke prisen på annonsering.

Caroline, jeg har allerede en logo og ønsker en fornyelse. Hvordan går dere frem da?

Før du bytter logo er det viktig å vurdere hvor godt etablert den allerede er. Hvis riktig målgruppe allerede gjenkjenner logoen kan det koste mye å komme opp på samme grad av gjenkjenning. Da bør man heller vurdere en justering av logoen. Det betyr at vi kjenner den igjen fra den gamle logoen gjennom farge, skrifttype eller form. Merk at den ikke trenger å være helt lik på alle punkter, men den må minne om den gamle.

La oss se på eksempelet Haralds Selskapsmat. De hadde en godt etablert logo fra før, men den var utdatert og trengte en oppfriskning.

Gammel logo - haralds selskapsmat

Ny logo - haralds selskapsmat

Her har vi valgt å beholde form og skrifttype, da dette var det den var mest kjent for.

Hvorfor er det så viktig å ha en god logo?

Å ha en god logo og en god profil, er viktig fordi det er med å gi firmaet økt troverdighet. Troverdighet er viktig for å kunne konkurrere i markedet sammen med dine konkurrenter.

Rolf Hammerstad

Dato skrevet 27.11.2014 16:00 . Endret 15.11.2016 10:33 .