5 fallgruver ved Facebook-annonsering

Etter mye om og men får du Facebook-kampanjen din på lufta. To uker senere avsluttes kampanjen, og du rister på hodet og tenker at annonsering på Facebook er like oppskrytt som reklamespotter under Super Bowl. Men er det egentlig Facebook sin feil at du får skuffende resultater? Her er 5 vanlige grunner til at Facebook-annonseringen din ikke funker. 

1. Alt du gjør er å fremme innlegg fra siden din

Når du fremmer et innlegg fra siden din optimaliseres fremmingen for engasjement. Facebook forsøker dermed å vise innlegget for brukere som vil like, dele og kommentere på innlegget ditt. Problemet er at vi ofte har andre målsettinger for annonsering enn engasjement. Uansett om du ønsker flere likerklikk på en Facebook-side, økt trafikk inn på nettstedet ditt, flere visninger av video- og bildeannonsene dine eller flere innsendte kontaktskjema kan kampanjen tilpasses og optimaliseres slik at du oppnår det resultatet du ønsker. Fremming av innlegg fra siden din er en aktivitet som bare bør benyttes når målsettingen ved annonseringen er økt engasjement på et innlegg. I alle andre situasjoner vil du være bedre tjent med å legge opp annonseringen din med en annen målsetting via annonseadministrasjon. 

 

2. Du tar for lett på målretting

Annonsering gjennom Facebook gir tilgang til solide verktøy for målretting. Dette inkluderer målretting mot geografiske områder, alder, kjønn og interesser, samt en rekke andre variabler. Allikevel er mange for lite spesifikke når de skal målrette annonsene sine. Landets største merkevarer og virksomheter går ofte veldig bredt ut med sine annonser, og du ender fort opp med å konkurrere i en høyere vektklasse dersom du går for samme taktikk. I tillegg sloss du om visninger for brukere som ikke nødvendigvis er relevante for bedriften din. Sett heller opp flere nøye definerte målgrupper, og kjør de samme annonsene mot gruppene slik at du ser hvilken målretting som gir de beste resultatene. Det gjemmer seg masse målrettingsvariabler som kun er tilgjengelige ved søk, så bruk fantasien og tenk på målrettingsfeltet som en søkemotor hvor din jobb er å finne svaret på hvem kundene dine egentlig er. Legg også inn kundelistene dine – både fordi du kan målrette mot eksisterende kunder, men også fordi du kan bruke kundelistene dine til å finne potensielle nye kunder. Verktøyet for publikumsinnsikt lar deg studere hva som kjennetegner kundene dine, og du kan også opprette såkalte speilpublikum slik at Facebook finner brukere som ligner på dine eksisterende kunder.

 

3. Du tester ikke ulike bilder, tekster og overskrifter

Det fine med annonsering på nett er at vi har tilgang til data som forteller oss nøyaktig hvor godt annonsene våre presterer. Over tid bør du bruke denne informasjonen til å lære hva målgruppen din liker å se. Enkle variasjoner i måten vi presenterer informasjon på kan gi store utslag i resultatet av kampanjene våre, og eksperimentering med ulike elementer i annonser er en viktig del av jobben til en Facebook-annonsør. Bruk «dupliser annonse»-funksjonen i annonseadministrasjonen aktivt, og eksperimenter med ulike annonsebilder, tekster og overskrifter for å se hva som funker best. Merk dog at du aldri bør endre på mer enn et element av gangen – skal du teste to ulike bilder bør overskriftene og teksten være identiske i de to annonsene slik at vi med relativ sikkerhet kan si at det var bildene som førte til ulik respons. Du kan sette opp så mange annonser du vil uten ekstra kostnader, så her er det bare å være kreativ!

 

4. Du tenker ikke over annonseplasseringer

Om du ikke aktivt fjerner plasseringer vil Facebook-annonsene dine vises på så mange steder som mulig. Dette inkluderer plasseringer i newsfeeden og i høyre kolonne på Facebook, på Instagram og i mobilapper og nettsteder utenfor Facebook og Instagram gjennom Audience Network. Den samme annonsen gir ofte helt ulike resultater ved forskjellige plasseringer, og du sløser bort deler av budsjettet ditt dersom du ikke velger bort plasseringene som ikke er egnet for annonsene dine. Tenk bare over hvor forskjellig Facebook er fra Instagram – en annonse som er egnet for Facebook kan virke malplassert på Instagram, og motsatt. Annonsene dine bør utformes med en spesifikk plassering i tankene slik at den ikke tydelig bryter med typen innhold brukeren ønsker å se på en bestemt plattform. Som tommelfingerregel fjerner jeg alle andre plasseringer enn newsfeed på Facebook, og legger eventuelt til flere plasseringer hvor jeg mener en annonse kan passe inn. Eksperimenter gjerne med ulike plasseringer, men husk at du bør fjerne dårlige plasseringer underveis.

 

5. Du optimaliserer ikke kampanjene dine underveis

Jobben din som Facebook-annonsør er ikke over når kampanjen din er på lufta. Som den drevne annonsøren du er har du satt opp flere annonser, målgrupper og plasseringer for annonsene dine. Jobben din nå er å finne ut hvordan du kan gjøre kampanjen din enda bedre. Sett annonser som gir dårlige resultater på pause, og flytt budsjett fra en målgruppe over til en annen om den andre presterer bedre. Følg også med på hvilke plasseringer som funker. Aldri slett målgrupper eller annonser, sett de på pause slik at du beholder informasjonen og kan lære av tidligere feil neste gang du skal sette opp en kampanje. Husk også at du ikke bør endre på selve annonsene midtveis i en kampanje – en endring i selve annonsen tilbakestiller tallene du har opparbeidet deg så langt. Merk også at du bør la annonsene dine få en god andel visninger og klikk før du begynner å optimalisere.

 

Ravn Thor Bredal

Dato skrevet 19.04.2017 11:01 . Endret 20.04.2017 12:21 .