Google fjerner annonser på høyresiden av søkeresultatet

 

Her er hva endringene innebærer for deg

Etter flere år testing med fire annonser i toppen er endringen global

 

“We've been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We'll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”

Hva innebærer endringene

Endringene som ble bekreftet fredag, gjelder for søkeresultatene på Google og Googles søkepartnere som for eksempel startsiden.no.

  • Ingen tekstannonser vil vises på høyresiden av søkeresultatsiden (SERP)
  • Google vil isteden vise fire (for kommersielle søkeord) annonser over det organiske søkeresultatet og tre tekstannonser under det organiske søkeresultatet. Det totale antallet annonser på søkeresultatsiden vil derfor gå fra maks 11 til maks 7 annonser.
  • Produktoppføringsannonser og kunnskapspanelet vil fortsatt dukke opp på høyresiden av søkeresultatet (se eksempler under).

 

Google shopping annonser

kunnskapspanelet

Hvordan påvirker endringene annonsører og brukere?

Mange bransjer vil utvilsomt oppleve økt konkurransesituasjon på sine søkeord, da annonsørene må konkurrere om færre plasseringer. Brukerne vil på sin side oppleve mer relevante annonser da annonsørene har blitt «tvunget» til å optimalisere sine AdWords-kampanjer.

Hva bør annonsørene tenke på?

  • Annonsekvalitet og segmentering blir viktigere enn tidligere, da det vil være større rift om plasseringene.
  • Måling av effekt og kontroll på positiv avkastning (ROI).
  • Søkemotoroptimalisering for å bedre synligheten i det organiske søkeresultatet.
  • Bruk av «Long tail» søkord istedenfor brede generiske søkeord.

 Ta kontakt med Trygg Media dersom du ønsker en gjennomgang av bedriftens AdWords-kampanje.

 

Tore Skaugen

Dato skrevet 23.02.2016 08:26 . Endret 15.11.2016 10:31 .