Call-to-action på Facebook

 

Øk dine konverteringer med Facebooks nye aktivitetsknapper

Enhver markedsfører vet at et godt call-to-actionbudskap bidrar til å øke respons fra mottaker. Man tydeliggjør hva mottaker kan forvente og hva ditt merke kan tilby. Om man i tillegg kan få dette CTA-budskapet til å stand out øker det sannsynligheten for respons ytterligere. Dette har også Facebook forstått, og nå finnes det flere alternativer for norske bedrifter enn før.

 

Call-to-actionknapper på betalte annonser har vært tilgjengelige en stund, men endelig får også norske bedriftssider tilgang til slike knapper på sine bedriftssider. Disse to typene CTA-knapper, eller aktivitetsknapper, velger de å skille med to ulike sett budskap. Knappene på betalte annonser har gitt gode resultater, og vi er spente på å se hva de kan prestere på bedriftssidene.

Betalte annonser

Her finnes det per i dag (februar 2015) fem ulike CTA-budskap:

  • Shop now/Kjøp nå
  • Book now/Bestill nå
  • Learn more/Mer informasjon
  • Sign up/Registrer deg
  • Download/Last ned

Disse ble publisert i starten av 2014, og har således vært tilgjengelige en stund. De er tilgjengelige for de annonsene som dukker opp i news feeden.

AdRoll publiserte en undersøkelse av CTAknappenes effekt på betalte annonser, gjennomført i oktober 2014. Som illustrert under viser disse seg svært effektive:

ctr.JPG

Det er tydelig hvilke knapper som var de mest populære:

  • Shop now/Kjøp nå 74 %
  • Learn More/Mer informasjon 10 %
  • Book now/Bestill nå 8 %

Økning i CTR har også en tydelig vinner, Learn more. Dette er gode nyheter for den som ønsker å spre informasjon.

Bryter man det ned til bransjer ser man tydelige tegn på hvilke bransjer som har benyttet hvilke knapper med hell:

industrier.JPG

Kanskje ikke overraskende ønsker man å registrere seg for f.eks nyhetsbrev angående teknologi og media, mens man ønsker å bestille noe fra eiendomsmeglere og reiseaktører. At man ønsker å lese mer om utdanning, helse og finans virker også logisk, samtidig som man ønsker å laste ned spill og teknologi. Produkter med lav involvering som hobbyartikler og andre nettbutikker har hatt god effekt av Shop now.

Bedriftssider

I desember ble denne muligheten rullet ut, og nå er den endelig tilgjengelig også her i Norge.

Disse knappene har i dag (februar 2015) syv ulike CTA-budskap:

  • Book now/Bestill nå
  • Contact us/Kontakt oss
  • Use app/Bruk app
  • Play game/Start spillet
  • Shop now/Kjøp nå
  • Sign up/Registrer deg
  • Watch video/Se på video

Disse er såpass nye enda, at vi i dag ikke har sett noen resultater av dem. Vi tror allikevel dette er et tilskudd som vil kunne bidra til å øke konverteringer fra Facebook. Sett denne muligheten sammen med god remarketing så kan du levere dine kunder et verdifullt og relevant budskap som bidrar til å øke mottakerens opplevde verdi, om denne er kunnskap, kjennskap eller holdning. 

 

Etterhvert er det lov å håpe man får flere alternativer, eller i beste fall muligheten til å egendefinere budskapet, spesielt på selve siden.

Lurer du på hvordan dere best mulig kan utnytte denne knappen i din bedrift? Besøk gjerne vår Facebookside, trykk på knappen og ta kontakt!

Ann Mari Bade

Dato skrevet 20.02.2015 10:38 . Endret 15.11.2016 10:32 .