Kanalvalg i Sosiale Medier

 

Hvilke kanaler treffer mine brukere?

I alle høyeste grad kan vi nå si at sosiale medier har kommet for å bli, og det er mange ulike som vil eksistere side om side. Dette betyr ikke nødvendigvis at alle er en like god kanal for deg, og absolutt ikke at du skal være i alle. Hvordan skal man da avgjøre hvilke man skal benytte?

 

Et kanalvalg på linje med alle andre

På samme måte som man gjør grundige vurderinger før man annonserer i aviser eller på tv, og evaluerer effekt, må man gjøre aktive valg rundt sosiale medier. Jeg anbefaler mine kunder å stille seg noen spørsmål først:

  • Hvorfor skal vi være i sosiale medier?          
    • Hva er våre mål for slik kommunikasjon?
  • Hvem skal vi nå?
    • Hvem er våre kunder/brukere?
  • Hvor når vi disse?
    • Hvilke kanaler bruker våre kunder/brukere?
  • Hva skal vi formidle til brukerne?
    • Hvilket budskap skal formidles i hver kanal for at innholdet skal være relevant?
  • Når skal vi gjøre dette?
    • Hvor ofte skal innhold publiseres?

Det er dessverre altfor mange bedrifter som, for eksempel, har laget seg en Facebookside uten å bruke denne til noe. Dette tjener ofte mot sin hensikt da man har åpnet en kommunikasjonskanal som ikke besvares. Man ville ikke satt telefonnummeret sitt i den gode, gamle telefonkatalogen uten å svare på telefonen når den ringte heller. I samme grad må man være forberedt på å jobbe aktivt med de kanaler man skal være representert i.

 

Egenskaper ved de ulike kanalene

I mange tilfeller vil man velge å bruke flere kanaler for å nå sine kunder/brukere, og kanskje vil man formulere samme budskap ulikt i hver kanal basert på hvem man kommuniserer med, og de begrensninger den enkelte kanal legger på deg.

 

Facebook

Facebooklogo.jpg

Majoriteten av brukere er mellom 25 og 44 år, disse bruker Facebook hyppig mens de er på farten, noe som igjen fører til stor andel mobiltrafikk. Kvinner er oftere innom Facebook.

På grunn av den store trafikken vil også konkurransen være ganske tøff her, men målrettingsmulighetene er mange, noe som gjør det enklere å treffe riktige personer.

Om du ikke har mulighet til å legge ved bilder eller videoer er det vanskelig å synes i mengden på Facebook. Visuelle virkemidler er meget viktige.

 

Twitter

Twitterlogo.png

Egner seg veldig godt til korte, konsise oppdateringer av hyppig art. Ikke det beste valget om det ikke skjer mye nytt hos dere.

Brukere mellom 18 og 29 år dominerer bruken, men andelen brukere over 40 år øker mest.

 

Instagram

Instagramlogo.jpg

Den hurtigst voksende bildeportalen. Instagram lar seg enkelt integrere med Facebook og Twitter, noes om gjør deling i flere kanaler enkelt og tidseffektivt.

Over 50 % av kvinner under 40 år sjekker Instagram daglig, og til tross for at 18 til 29 år er den største gruppen i dag er det de over 30 år som står for den største veksten.

Egner seg godt om du kan dele flotte bilder og videoer, og enda en svært god kanal for å treffe de yngre segmentene.

 

LinkedIn

Linkedinlogo.png

Egner seg svært godt til deg som har ditt virke innen B2B, for andre er det ofte nok å ha en profil som fungerer som informasjon, og som kan brukes i rekrutteringsprosesser.

 

Google+

Google+logo.jpg

Googles egen sosiale kanal. Ikke den med mest trafikk, men den eneste der de fleste kan nyte godt av å bare ha en profil. Dette fordi profilen vil være med å jobbe for deg i arbeidet med søkemotoroptimalisering, altså din søkbarhet.

Her er det som sagt mindre trafikk, noe som også gir mindre konkurranse. Her kan man prøve seg litt fram, og plutselig er ting endret, da er det veldig kjekt for de som allerede er her.

 

Pinterest

Pinterestlogo.png

Ikke den største kanalen i Norge pr i dag, men en flott bildedelingstjeneste som egner seg godt for nettbutikker. Spesielt om dine kunder er kvinner mellom 18 og 39 år. 

 

Vanskelig å velge?

Kanskje synes du, som mange andre, at det fortsatt er vanskelig å velge? Da anbefaler jeg deg å starte med en kanal, for de fleste vil Facebook være et godt sted å starte. Prøv deg fram, gjør ulike varianter, evaluer og analyser, prøv igjen. Vær ikke redd for å prøve, alle må starte ett sted.

Ønsker du mer statistikk om de ulike kanalene og bruk i Norge? Sjekk denne artikkelen.

Synes du fortsatt dette er vanskelig? Ta gjerne kontakt med oss i Trygg Media, vi hjelper deg gjerne!

Til slutt vil jeg bare si; Ikke la sosiale media være urørt terreng, gjør aktive valg for hvor du skal være, men også for hvor du IKKE skal være.

Ann Mari Bade

Dato skrevet 13.02.2015 14:05 . Endret 15.11.2016 10:32 .